Sunday 16 September 2012

~cUti Malaysia~

              

cute, just like me ! * oh, perahsan


                   Assalamualaikum and good evening sume ! today i would like to talk about Malaysia ... yesss ! that country .... alah, yang ade Nursyuhada Hassim yg pemess tu ... *belagak kau jemah ... hahaha ! tak lah ... Malaysia , yess ..... it's my country .... I DO LOVE MY COUNTRY ..... why ?? op coz kalau orang cakap kalau ada peluang why not tak merantau negara lain? yeppp, it makes a sense .... cam aku ni, yelah, nak pegi negara jiran pon tak lepas ... *buffff ! ni nak g obesea (bkn obesiti) jejauh tu lagi lah fuhhhhhhh ! ye.... but, niat dalam hati, ade tercipta angan-angan itu .... somedays ..... tanggal 16 SEPTEMBER 1963, Malaysia is standing by its own without penjajahan ... meme kite merdeka 31 August, but 16 September is Hari Penubuhan Malaysia .... yeahh, sejarah ... i Love History .... for more info, g kat site ni http://www.arkib.gov.my/penubuhan_malaysia ... janganlah cakap aku poyo .... aku ni mmg camni .... hahahaha ! untuk perkongsian ilmu bersama ... why not .... memanjang cite pahsal cinte jerkkk .... aku pun mule naikkk jerkkkk ! chehh ! k, btw, sempena Sejarah Penubuhan Malaysia untuk tahun ini, pernah kalian2 semua di luar laptop ni terpikir bahawasanya, adakah anda semua sudah cukup untuk menjadi seorang rakyat yang cinta akan tanah airnya? yesss ! jawapan bagi aku .... why ? kalau takde keamanan dan kemakmuran dalam negara kita ni, macam mana kita nak mengecapi keharmonian dalam hidup? perkara pertama sebagai rakyat Malaysia, apa yang perlu kita faham ialah RUKUN NEGARA .... 

                     Apakah itu rukun negara? sebagai rakyat Malaysia, kalau korang tak ingat ni, g lah tukaq kewarganegaraan ... Sivik ni derrr .... g kat site ni paham betul-betul ape maksud Rukun Negara ... pak aku dah separuh abad pon ingat lagi puitttt ! (http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/profil-malaysia/7957-rukun-negara.html) ...... jadi sebagai rakyat di sebuah negara yang mempunyai sistem pentadbiran , kita haruslah berpegang teguh kepada 5 prinsip ini .... the most important is, benda ni tak kan jalan kalau sorang ja yang buat, yang 10 lagi dok langgaq prinsip ni .... memandangkan aku ni anak yang berada di zaman moden, takdak peluru berpandu dok men cuit-cuit bahu aku, aku berbangga kerana dapat menikmati keamanan pada masa ini ... *walaupun terikat ngn peraturan kolej yg macammmm harrrrrammmm ... bhahaha ! tapi, biase lah tu ... hidup without disiplin same goes cam kambing dalam kandang ... kambing pun ikut disiplin tuan dia bagi ... kalau kambing liar ye kot tak ikot kate .... jadi, anak-anak pasca merdeka? adakah anda bersedia menjalankan tanggungjawab anda mempertahankan keamanan negara?? marilah kita berganding bahu, bersama ... tang politik tu biaq p depa lah ... kita jangan dok jadi 'black goat' mengkucar-kacirkan keamanan negara ni .... biaq kan depa .... nak tau dak, la ni budak-budak sekarang cam hilang pertimbangan ... nak dok guling kerajaan lah apalah ... aku kadang-kadang, berangin tau tak .... sesungguhnya, kalau kita wat lagu tu pun apa kita dapat ? janganlah mencacatkan pemandangan negara kita yang sedia cacat dengan perbalahan politik yang ada ...  chehh, aku kalau dah cakap kalah wakil rakyat ... ye aku tau aku pelajar lagi ... sangat cetek ilmu dalam arena politik ... but if kita berfikir secara rasional, apakah kepentingan melakukan perbalahan  seperti itu ? kerana harta ? ohh kemonn, dunia sementara .... takkan ada lagi yang tinggal melainkan yang nyata iaitu dosa pahala kita ... fiuhhhh ! peluh tangan ... jadi para sahabat, abaikan itu semua ... lakukan tugas kita sebagai anak muda memartabatkan nusa dan bangsa ... jangan jadikan negara kita kembali di jajah dan dikatakan TIDAK BERTAMADUN oleh bangsa Eropah satu ketika dahulu .... Wassalam ......




our pride ! *proud to be Malaysian



KLCC !







No comments:

Post a Comment